Service
In de westerse wereld zijn we gewend dat andere mensen wel eens voor ons klaar staan. In een winkel word je netjes aangesproken, en als je ergens een vraag stelt, verwacht je netjes een antwoord terug. In de westerse wereld mogen we genieten van “Service”.
Als je goed oplet zul je het woordje service vaak tegen komen, maar we staan er eigenlijk niet bij stil, het is normaal dat er servicepunten zijn! Maar wat kunnen we nu eigenlijk verwachten van al die service? Gratis of onbetaald, service is er in veel verschillende vormen en maten. Regelmatig heb je er mee te maken, of je het nu wilt of niet.
Klantenservice...de meeste bedrijven zijn ervan voorzien. Een balie, of een telefoonnummer wat je kunt bellen, en daar word je te woord gestaan door iemand. Je zou verwachten dat je iemand te spreken krijgt die (er) verstand (van) heeft, maar dat vraag ik me soms ernstig af. Brutaal, ongeduldig, onbegripvol en vaak genoeg, óók nog zonder dat je het idee hebt dat ze weten waar het over gaat. Soms ben je uren lang met een klantenservice aan de telefoon, en bereik je uiteindelijk nog niet wat je wilt. Terugbellen, en weer het hele verhaal opnieuw uitleggen *zucht* Als je dan redelijk geirriteerd zegt dat je al voor de zoveelste fout van hen belt, krijg je vaak een nog geirriteerdere reactie terug. Een goed voorbeeld, mijn pinpas kapot, nieuwe aanvragen. De bank zou onze rekening overzetten nadat we verhuisd waren, zodat we niet naar de bank hoefden te rijden voor sommige zaken (zo’n 30km) Na een halfjaar was het nog niet om gezet, en dus een hoop gedoe met het aanvragen van de nieuwe pas. Maar werd geregeld. Krijg ik mijn nieuwe pas thuis...doet het niet...gaan we weer.... Een paar weken later, vriendlief zijn pincode vergeten. Nieuwe pincode aanvragen, geen probleem, slechts een paar werkdagen. Na 2 weken nog maar eens bellen, ze wisten van niets. Maar ze zouden het wel even opnieuw aanvragen. 'Mevrouw, als u geld nodig heeft kunt u gewoon even langs een filiaal, en daar kunt u met uw ID geld opnemen'...Hmmm sommige mensen werken overdag, en banken zijn veelal niet tot 18.00 open, of voor 07.00. Hierover een korte discussie gehad, en uiteindelijk aangegeven dat ik het een beetje beu was met hun fouten. Aan de andere kant krijg je dan ineens te horen ‘Sorry hoor, maar ik begrijp niet wat uw probleem nu is’....*Diep adem halen* Ik zou graag bij mijn geld willen en dat is niet mogelijk. Groeten, telefoon neerleggen, want anders gaat het fout. Service, right.....
Onverwachts moet je dus bus naar huis pakken, geen cash bij, geen werkende OV chipkaart (waar je nog duurder mee uit bent ook) en pinnen of chippen kan niet meer in de bus. Je MOET dus cash ergens vandaan halen, want tja, in de bus heb je helemaal geen mogelijkheden, die laten je gewoon staan.
Bij de lokale supermarkt hebben ze een pin automaat, stukje omlopen, geld pinnen, bus halen...Ik ben nog altijd maar een student, dus mijn bankrekening is niet voorzien van een groot aantal getallen, binnen het positieve bereik, maar €3 voor een buskaartje overleef ik wel. “Minimale afname €20” SHIT. Loopt naar de kassa waar twee kassameisjes met elkaar staan te buurten. De ‘klantenservice’ is ernaast, maar daar is madam te druk met peuken aanvullen. Ik loop naar de kassameisjes, open mijn mond...’Als je iets wilt vragen moet je naar de klantenservice’ *vingertje wijst* WABLIEF? Ik verrek het, en vraag de dames vriendelijk of het wellicht mogelijk is iets te kopen en een klein geldbedrag bij te pinnen, aangezien de automaat minimaal €20 geeft. ‘Nee dat gaat niet, geld kan alleen uit de automaat’ *snauwerig*....Ik hou me in, en zeg netjes ‘Nou, da’s mooi kut’ en vervolg mijn weg, op zoek naar een oplossing. De bus die maar eens per half uur komt zal niet lang meer wegblijven. De volgende supermarkt is nog een heel stuk lopen, pinautomaten geen te bekennen. Maar hey, wat hoor ik...mijn tasje rammelt een beetje, ik open het zijvakje, en bedenk dat ik een paar dagen ervoor centjes van mijn mama heb gehad voor de boterhammen die ik gekocht heb, €3,50. Rennen en de bus in!
En dan heb je nog zoiets als ticketservice. Kaartjes voor concerten en feestjes koop je niet meer aan de deur, die koop je online of bij bepaalde winkels. Soms online via een lokatie zelf, of via een ticketservicesite. Het concert waar jenaar toe wilt kost €16. Je bestelt je kaartje, vult wat gegevens in, en klikt vervolgens door tot de bevestiging. Kaartjes print je zelf uit, zodat je alles zeker bij de hand hebt. Onder elkaar zie je een aantal bedragen staan. Je betaald servicekosten (als je 10 kaartjes besteld, betaal je dit ook gewoon 10x), je betaald transactiekosten voor het betalen via iDeal (eenmalig een bedrag) en omdat het in de Melkweg is, komen er ook nog lidmaatschapkosten bij. Gevolg? Het kaartje van €16, wat je zelf online besteld, thuis uitprint en meeneemt naar de lokatie, kost je uiteindelijk bijna €23!!! Dat is bijna 50% duurder....voor de ‘SERVICE’ < ?????????? >
Alles wat zo normaal lijkt, daar moet je zelf uiteindelijk toch ontzettend veel (tijd, geld en) energie in steken. De bedoeling is dat je niet kwaad wordt, en vooral rustig blijft. De mensen die jou service bieden kunnen er natuurlijk nooit wat aan doen, wanneer jij hen begrijpt, proberen zij jou nog altijd niet te begrijpen, maar dat hoort erbij. Je hebt wat van ze nodig, dus je doet het er maar mee......
Tja, SERVICE....
die is vaak ver te zoeken, maar op de een of andere manier hebben zij jouw bankrekening altijd in no-time gevonden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Deel hier gerust je reactie ;)